De Ronde van Harelbeke 2025.
Stad Harelbeke werkt ook in deze legislatuur (2026-2031), aan een nieuw strategisch meerjarenplan, dan doen ze niet zonder medezeggenschap van de Harelbeeks bevolking.
Met De Ronde van Harelbeke wordt er geluisterd naar ideeën van de bevolking en bouwen ze samen aan een sterke toekomst.
Via een bevraging, buurtgesprekken en een nog een terugkommoment (gepland op 3 december 2025) maakt Stad Harelbeke ruimte voor jouw stem.
De bevraging was volgens sommigen alleen online en niet anoniem, en via Facebook.te benaderen. Dit verklaard waarschijnlijk de weinige inspraak van senioren over de ganse lijn.
De participatieavond voor Bavikhove was er op 18 september 2025. De bevragingen en inspraakmomenten zijn intussen overal achter de rug. Het (PDF) verslag voor Bavikhove vind je hier. Er is ook een Microsoft powerpoint presentie ter beschikking deze vind je hier.
100 personen met verschillende leeftijdsgroepen uit Bavikhove werkten mee aan de bevraging.
![]() |
Rubriek MENS.
Dit punt kunt u natuurlijk groots bevragen. Ik heb de vragenlist niet gezien, misschien was er geen mogelijkheid om het volgende te beantwoorden. DE MENS voelt hij zich veilig in Harelbeke. In alle verslagen komt er niets voor, hoe veilig een buurt is. Maar misschien is het wel veilig genoeg in Harelbeke.
![]() |
Rubriek Dienstverlening.
![]() |
DIENSTVERLENING: tekst genomen uit het verslag van Bavikhove over 'De Ronde van Harelbeke'.
De dienstverlening van het stadhuis wordt besproken. De bediening wordt als vriendelijk ervaren. Inwoners benadrukken het belang van fysiek contact, zeker bij complexe dossiers zoals stedenbouw. Er is vraag naar een snelloket voor eenvoudige producten, en naar meer digitale mogelijkheden, zoals het tekenen van wettelijk samenwonen.
De openingsuren van het stadhuis worden als beperkend ervaren. Voorstellen zoals online calls tijdens werkuren en huisbezoeken worden geopperd om de dienstverlening toegankelijker te maken. Ook de promotie van digihulp via lokale instanties zoals Okra en buurthuizen wordt als belangrijk gezien.
Er is frustratie over de moeilijkheid om via de website de juiste contactpersoon te vinden. Inwoners vragen om duidelijke informatie, ook buiten Facebook, zodat iedereen toegang heeft tot nieuws over wegenwerken en initiatieven zoals de Ronde van Harelbeke.
Tot slot wordt het idee van een infobord of ledscherm op het dorpsplein geopperd, zodat informatie beter zichtbaar is voor alle Bavikhovenaren. De Harelbeke-app moet meer gepromoot worden.
Hieruit kunnen wij besluiten dat van de 100 deelnemers, zeker 13% boven de 65 jaar problemen hebben met internet of computer gebruik. Misschien zijn er ook struikelblokken bij personen jonger als 65. Vraag naar Digihulp (waar je nu naar Hulste of Harelbeke voor moet). Moeilijkheden gebruik website Harelbeke. Informatie voor bewoners ook buiten Facebook. Dit zijn zeker alarmsignalen van senioren.
Bijzonder als je weet dat, 'Bijna de helft van de 55-plussers beschikken over zwakke digitale vaardigheden. ' Volgens de Barometer Digitale inclusie daalt het gemiddelde niveau van de digitale vaardigheden sterk met de leeftijd. Bijna de helft van de 55-plussers beschikt volgens de barometer over zwakke digitale vaardigheden.
Het bevolkingscijfer voor Bavikhove was in 2021, 3661, waarvan 1306 tussen 35 en 59 jaar, 807 tussen 60 en 79 en 177 boven 80 jaar. Het digitaal tijdperk bogon rond de jaren 70. De digitale trein is eigenlijk gestart rond de jaren 80. Wie er toen niet opstapte is gezien. Maak zelf uit volgens uw leeftijd hoe het nu zit met uw digitale ervaring.
Er is in Bavikhove op gebied van digitalisering waarschijnlijk nog wat werk in de winkel.
Voor de Bavikhoofse bezoekers van deze website, wil ik graag wat meer weten over hun digitale kennis. Binnenkort kan je hier via deze webpagina een anonime enquëtte invullen.


